Loslaten. Anders leren omgaan met piekeren

“Ik wou dat ik die knop kon omdraaien”

“Ik kan dat niet loslaten!”

“Kon ik mijn molen maar eens stilzetten. Dat blijft maar malen, zo vermoeiend”

Misschien herkent u zich wel in deze uitspraken. Iedereen piekert wel eens bij tijd en stond. Vooral op momenten dat we ons op een of andere manier door problemen bedreigd voelen. Voor sommige mensen is het zelfs een tweede natuur geworden. Als piekeren tijdelijk is zullen we daar verder niet veel blijvende problemen van ondervinden. Maar wanneer het piekeren aanhoudt, kunnen er ernstige klachten uit voortkomen. Slaapstoornissen, angsten en ook depressie kunnen mee uitgelokt worden door piekeren. Piekeren zorgt er ook voor dat die klachten erger zijn en langer duren. Piekeren maakt ook kwetsbaar voor herval. Daar hebben we steeds meer onderzoek over.

Sinds enige tijd organiseert de Polikliniek Psychiatrie van het UZGent een groepscursus anders leren omgaan met piekeren. In 8 bijeenkomsten…

View original post 225 woorden meer

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Geen categorie

Geef een reactie

